Prvé zoznámenie s Arduinom

Vítame Vás pri štarte novej blogovej série. Táto séria (ako už z názvu vyplýva) sa bude venovať IoT. Budeme sa zaoberať rozličnými mikrokontrolérmi – ako prvé si rozoberieme Arduino. V každom novom článku Vám ukážeme nový projekt s podrobným návodom i vysvetlením. Obsah blogov môže byť použitý aj na hodinách informatiky.

Čo je to Arduino?

Arduino je malý jednodoskový počítač založený na mikrokontroléri. Nie je to však stolný počítač či smartfón, nepripájame ku nemu myš, klávesnicu či monitor. Čo ku nemu však dokážeme pripojiť sú napríklad LED diódy, senzory, servomotory, a tak ďalej. Určený nie je len pre programátorov, ale i pre žiakov, študentov, učiteľov, nadšencov informatiky či samoukov.

Arduino bolo prvýkrát predstavené v roku 2005. Môžeme pomocou neho vytvárať samostatné interaktívne zapojenia alebo môže byť pripojené na softvér na počítači (Adobe Flash, Processing,…). V dnešnej dobe sa dá Arduino kúpiť už skompletizované, avšak sú takisto dostupné schémy a návrhy plošných spojov pre tých, ktorí by si radi postavili Arduino sami. Arduino má rôzne verzie, napríklad Arduino Uno, Arduino Due, Arduino Mega, Arduino Nano a ďalšie. Pri tejto sérii budeme pracovať s Arduino Uno, ktorá je jednou z najpoužívanejších.

Tu je obrázok, ako Arduino Uno, s ktorým pracujeme, vyzerá! 🙂

Riadiaci program pre Arduino sa vyvíja zvlášť na stolnom počítači či laptope. Neskôr je do Arduina nahraný pomocou USB link-u. Obvykle takýto program obsahuje slučku, ktorá sa v Arduine neustále opakuje dovtedy, kým je Arduino odpojené od zdroja či je nahraný nový program, ktorý nahradí predchádzajúci program. Arduino má nízku spotrebu, čiže na jeho napájanie stačí malá batéria. Vďaka tomu je jeden z top kandidátov na projekty ako sú napr. drony či roboty.

Programovanie Arduina

Arduino sa programuje v programovacom jazyku zvanom Wiring (resp. vychádza z jazyka Wiring, ale rozdiely sú minimálne). Tento jazyk je podobný C++. Dalo by sa povedať, že je to jazyk C++ s pridanými príkazmi. Jazyk je zjednodušený oproti zvyšným C jazykom. Jediný operátor, ktorý sa zachoval z objektovej syntaxe, je „.“ (bodka). Pri programovaní sa taktiež využívajú knižnice, ktoré slúžia ako rozšírenie syntaxe.

Aby sme sa mohli pustiť do programovania Arduina, prvým krokom bude nainštalovanie Arduino IDE. Inštalačný súbor je určený pre platformu Windows ako aj pre ďalšie iné. Nájdeme ho priamo v Microsoft Store, alebo na oficiálnom webe Arduino.cc. Pri sťahovaní na operačnom systéme Windows si môžete stiahnuť inštalátor, ktorý sa o všetko postará, alebo ZIP súbor, ktorý je potrebné následne rozbaliť do ľubovoľného adresára v počítači. Po nainštalovaní dvojklikom na ikonu spustíme aplikáciu Arduino.

Takto by malo vyzerať nainštalované prostredie vo Windows!

Pri prvom zapnutí je potrebné prejsť nastavenia Arduina IDE. Otvorte okno „Súbor / Vlastnosti“ (v anglickom jazyku „File / Preferences“), kde nastavíte adresár, kam sa budú ukladať všetky Vaše projekty. Pokiaľ tento krok vynecháte, pri každom novom písaní programu budete musieť nastavovať, kam sa Vám daný program uloží.

Ak by ste sa chceli dozvedieť viac, navigujte sa na oficiálnu stránku Arduno.cc či arduinoposlovensky.sk.

Ak sa ti článok páčil, určite budeme radi za jeho zdieľanie

LinkedIn
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujať

Bezpečnosť
Peter Lehocký

#3 Bezpečnosť na internete: Všeobecne platné tipy a rady

V prechádzajúcich dvoch článkoch sme si predstavili bezpečnostné hrozby a podvody, ktoré na vás čakajú na internete. V dnešnom článku si predstavíme opatrenia, ktorými takéto hrozby minimalizujete, situácie, v ktorých sú vaše citlivé dáta v najväčšom nebezpečenstve, a tiež to ako po sebe na internete zanechávať čo najmenej stôp. Opatrení,

Čítať ďalej >
IoT
Tomáš Zajíc

Práce študentov 2. semestra ŠTC 2023 – Snímač v simulovanom prostredí Raspberry Pi

V druhom semestri programu ŠTC Microsoft sa naši študenti mohli venovať IoT alebo programovaniu. Martina Inkábová je ďalšou z tých, ktorí sa vydali práve cestou IoT. Náplňou jej výstupného projektu bolo vytvoriť snímač v simulovanom priestore Raspberry Pi kontrolujúci teplotu a vlhkosť v miestnosti – podstatné faktory pre komfort a zdravie ľudí. Napriek tomu,

Čítať ďalej >

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pokračovaním v prehliadaní blogu súhlasíte s používaním súborov cookies. Viac sa o nich môžete dozvedieť na podstránke Zásady ochrany osobných údajov.
Pokračovaním v prehliadaní blogu súhlasíte s používaním súborov cookies. Viac sa o nich môžete dozvedieť na podstránke Zásady ochrany osobných údajov.